ADIDAS
VILKÅR FOR SALG OG BRUK AV GAVEKORT
adidas Norge AS er et selskap som er registrert i Norge under selskapsnummer 954 690 873, med hovedkontor i Henrik Ibsens Gate 69, Oslo, 0255, Norge og med MVA-nummer NO954690873 («Selskapet»). Selskapet (eller en gruppe selskaper på vegne av Selskapet) driver nettstedet: www.adidas.no («Nettstedet»).
Disse vilkårene og betingelsene (disse «Vilkårene») beskriver vilkårene som gjelder for bestilling av fysiske gavekort og elektroniske gavekort (sammen, «Gavekortene») fra Nettstedet og bruken av disse. Disse Vilkårene vil være bindende for deg når du legger inn en bestilling på Gavekort.
Når vi i disse Vilkårene:
(a) henviser til «vi», «oss» eller «vår», mener vi Selskapet,
(b) henviser til «du» eller «din» mener vi deg, personen som kjøper gavekortet, og
(c) når vi henviser til «Mottakeren» mener vi mottakeren av Gavekortet.
Når enkelte ord og fraser brukes i disse Vilkårene, har de spesifikke betydninger (disse er kjent som «definerte uttrykk»). Du kan kjenne igjen disse definerte uttrykkene på at den første bokstaven i ordet er skrevet med versal (stor bokstav) (selv når de ikke står først i en setning). Når et definert uttrykk benyttes, har det den betydningen som det ble gitt i den seksjonen av disse Vilkårene der det ble definert (du kan finne disse betydningene ved å se på den setningen der det definerte uttrykket finnes i parentes og med anførselstegn).
Vennligst merk at vi kun bruker personopplysninger som oppgis i samsvar med vår personvernerklæring (tilgjengelig her).
1. Bestille Gavekort
Bestillingsprosess
1.1 Du må være minst 16 år gammel for å legge inn en bestilling på Gavekort via Nettstedet (en «Bestilling»).
1.2 For å kunne legge inn en Bestilling via Nettstedet må du først registrere en konto hos oss og deretter følge prosedyren som beskrives på Nettstedet for å legge inn Bestillingen din. Du må kontrollere at all den informasjonen du oppgir og rette eventuelle feil før du sender inn Bestillingen din, ettersom vi vil begynne behandlingen av Bestillingen din umiddelbart etter at du har lagt den inn.
1.3 Ved kjøp av Gavekort godtar vi de betalingsmetodene som er beskrevet i våre Vanlige spørsmål og svar, tilgjengeligher.
1.4 Din Bestilling utgjør et tilbud til oss. Alle Bestillinger er betinget av at vi aksepterer dem. Når du legger inn en Bestilling, vil vi ta betalt for det/de Gavekortet/-ene du har bestilt og validere og behandle Bestillingen din. Så snart vi har gjort dette kommer vi til å sende deg en e-post der vi bekrefter at vi aksepterer din Bestilling («Aksept-e-post»). Kontrakten for salget av Gavekortet/-ene («Kontrakten») er kun inngått når vi sender deg en e-post der vi bekrefter at vi har akseptert din Bestilling. Hver Kontrakt skal inneholde disse Vilkårene og, hvis den aksepteres av oss, skal hver Bestilling være en ny og separat Kontrakt mellom deg og oss.
1.5 Vi er ikke forpliktet på noen måte til å akseptere noen Bestilling på Gavekort som legges inn hos oss. Her er noen eksempler på når vi eventuelt ikke kan godkjenne din ordre:
1.5.1 hvis vi ikke kan få godkjent din betaling
1.5.2 hvis det gjelder restriksjoner på forsendelse
1.5.3 hvis Gavekortet/-ene som er vist på Nettstedet inneholder en (åpenbar) feil, som f.eks. gal pris eller på annen måte er ukorrekt beskrevet eller vist
1.5.4 hvis vi ikke kan behandle bestillingen din av tekniske grunner.
1.6 Hvis betalingen din ikke autoriseres vil ikke Bestillingen din bli oppfylt.
1.7 Så snart du har lagt inn en Bestilling, kan du ikke endre den Bestillingen.
1.8 Du kan kjøpe et Gavekort for ethvert beløp (i krone) mellom 10kr og 250kr.
1.9 I løpet av bestillingsprosessen vil du få muligheten til å legge til en personlig melding: (a) for fysiske Gavekort, på omslaget til Gavekortet, og (b) for elektroniske Gavekort, i e-posten som sendes av oss til Mottakeren som inkluderer det relevante nummeret og PIN-koden. Den personlige meldingen vil ha en begrensning på antall tegn. Dette vil bli beskrevet i bestillingsprosessen. Du bekrefter at du som en del av den personlige meldingen ikke skal inkludere noe materiale som: (i) er ærekrenkende, støtende eller på annen måte anstøtende, (ii) krenker en tredjeparts rettigheter, og/eller (iii) på annen måte bryter med gjeldende lover og forskrifter.
2. Levering
2.1 Så snart en Kontrakt er inngått, vil vi gjøre elektroniske Gavekort tilgjengelig ved å sende dem per e-post til Mottakeren (ved bruk av den e-postadresse og den informasjonen som ble oppgitt under Bestillingsprosessen) med en lenke som inkluderer nummeret og pin-koden for å bruke det Gavekortet.
2.2 For fysiske gavekort vil vi levere Gavekortet til Mottakeren (ved bruk av den adressen og den informasjonen som ble oppgitt under Bestillingsprosessen) i løpet av fra tre til fem arbeidsdager (inklusive) etter at kontrakten er inngått. Vi leverer kun til adresser i Norge, bortsett fra på øyene Svalbard og Jan Mayen.
2.3 Leveransen er gratis for både fysiske og elektroniske Gavekort.
2.4 Hvis leveransen av fysiske Gavekort forsinkes av en hendelse utenfor vår kontroll vil vi kontakte deg så raskt som mulig for å informere deg, og vi vil gjennomføre tiltak for å redusere effekten av forsinkelsen.
2.5 Hvis vi, til tross for rimelig innsats fra vår side, ikke er i stand til å levere et/flere fysisk(e) Gavekort, kan vi avslutte kontrakten for det/de Gavekortet/-ene og refundere alle beløp betalt av deg for det/de Gavekortet/-ene.
2.6 Hvis du ber oss om å sende fysiske Gavekort til deg eller om å sende elektroniske Gavekort til deg, slik at du selv kan levere de Gavekortene til Mottakeren, omfatter vårt ansvar kun å levere de fysiske Gavekortene eller å sende de elektroniske Gavekortene til den adressen eller e-postadressen du har oppgitt. Du er ansvarlig for Gavekortet/-ene fra du har mottatt det/dem. Vi er heller ikke ansvarlige for elektroniske Gavekort som ikke leveres når dette skyldes at e-posten vår blokkeres av din eller Mottakerens brannmur eller hvis den blir kategorisert som søppelpost, hvis din eller Mottakerens innboks er full eller av andre teknologiske årsaker.
3. Vilkår som gjelder bruken av Gavekort
MERK AT DENNE KLAUSUL 3 GJELDER FOR DEG OG FOR ALL BRUK AV GAVEKORTET AV MOTTAKEREN. DU MÅ GJØRE MOTTAKEREN OPPMERKSOM PÅ VILKÅRENE I DENNE KLASUL 3.
3.1 Alle Gavekort kan kun løses inn og/eller krediteres hos deltagende adidas-forhandlere som er oppgitt på www.adidas.no/gavekort eller på Nettstedet.
3.2 Mottakeren kan bruke maksimalt 10 Gavekort per bestilling.
3.3 For å bruke et Gavekort i butikk, må Gavekortet (fysisk eller elektronisk) fremlegges for en av våre kassamedarbeider ved gjennomføringen av kjøpet. For å bruke et Gavekort på Nettstedet må du taste inn den nittensifrede koden og den firesifrede PIN-koden på Nettstedet.
3.4 Når Mottakeren bruker et Gavekort vil kjøpsbeløpet bli trukket fra balansen på Gavekortet. Den gjenværende balansen kan brukes ved fremtidige kjøp. Det vil ikke bli gitt vekslepenger. Hvis kjøpesummen overstiger balansen på det Gavekortet, må Mottakeren betale mellomlegget med en annen betalingsmetode som vi aksepterer.
3.5 Ingen Gavekort kan veksles inn eller løses inn i kontanter.
3.6 Vi forbeholder oss retten til å nekte å akseptere et Gavekort som vi mener kan være stjålet eller brukes på en bedragersk måte eller på en måte som bryter med disse Vilkårene.
3.7 Du kan sjekke saldoen på et Gavekort enten i en av butikkene våre eller på online på www.adidas.no/gavekort.
3.8 Vennligst beskytt alle Gavekort og behandle dem som kontanter, vi kan ikke erstatte tapte, stjålne eller skadde Gavekort. Vennligst merk at Mottakeren er ansvarlig for bruken av Gavekortet og at vi ikke kan holdes ansvarlig hvis et Gavekort brukes uten Mottakerens tillatelse.
3.9 Mottakeren kan kun bruke et Gavekort til sin egen, ikke-kommersielle bruk. Mottakeren får ikke selge et Gavekort. Gavekort får ikke brukes i salgs- eller markedsføringsaktiviteter inkludert som gaver eller premier i konkurranser. Vi forbeholder oss retten til å kansellere et Gavekort hvis vi mistenker at det er blitt videresolgt eller skaffet i forbindelse med en uautorisert salgs- eller markedsføringsaktivitet.
3.10 Fysiske Gavekort aktiveres automatisk ved forsendelse og elektroniske Gavekort aktiveres når de er sendt per e-post til Mottakeren.
3.11 Gavekort vil utløpe tre år etter kjøpsdato.
3.12 Ingen Gavekort er et kontobevis, kreditt-, debet-, eller faktureringskort, og ingen Gavekort kan brukes til å kjøpe et annet Gavekort.
3.13 Hvis Mottakeren returnerer varer som de har kjøpt online ved bruk av et Gavekort, kommer vi til å kreditere de pengene vi skylder til det Gavekortet. Vennligst merk at det Gavekortets opprinnelige utløpsdato fortsatt vil gjelde.
3.14 Hvis Mottakeren bruker et Gavekort i kombinasjon med en annen betalingsform for å kjøpe produktene våre og (delvis) returnerer kjøpet sitt, vil refundere ved bruk av den andre betalingsmetoden først. Hvis mottakeren har brukt mer enn ett Gavekort for et kjøp og (delvis) returnerte det relevante kjøpet, vil vi – etter å refundert via den potensielle andre betalingsmetoden Mottakeren først har benyttet – refundere Mottakeren ved bruk av ett enkelt kort.
4. Avslutning av Gavekortprogrammet
4.1 Vi forbeholder oss retten til å avslutte Gavekortprogrammet når som helst etter rimelig varslingstid. Hvis et Gavekort ikke er blitt brukt innen den datoen som programmet avsluttes vil vi, om ikke Gavekortet er utløpt i henhold til klausul 3.11, refundere den ubenyttede balansen til deg. Ved et slikt forhold vil refusjonen bli gjort til Mottakeren (ved bruk av de betalingsopplysningene som ble opplyst til oss på det relevante tidspunktet), såfremt vi ikke mener de har skaffet det relevante Gavekortet på en bedragersk måte eller i strid med disse Vilkårene, da vil vi refundere beløpet til deg (ved bruk av de betalingsopplysningene som ble opplyst til oss på det relevante tidspunktet).
5. Lovfestet angrerett, kanselleringer og refusjoner
5.1 Du har rett til å trekke deg fra Kontrakten i løpet av hele Angreperioden (som definert i klausul 5.3) uten å oppgi grunn såfremt ikke Gavekortet/-ene er brukt.
5.2 Denne angreretten kan kun utøves av deg (kjøperen av det relevante Gavekortet) og kan ikke utøves av Mottakeren.
5.4 For å kunne overholde fristen for perioden du har rett til å heve kjøpet, vil du måtte informere oss om at du benytter deg av din rett til å heve kjøpet innen angreperioden utløper.
5.5 Hvis du trekker deg fra Kontrakten i løpet av angreperioden i overensstemmelse med denne klausulen 5, vil vi kansellere Gavekortet/-ene og refundere alle betalinger mottatt fra deg senest innen 14 dager fra den datoen da vi mottok din meddelelse om at du trekker deg fra kontrakten. Tilbakebetalingen skjer på samme måte som du selv har benyttet til den opprinnelige pengeoverføringen, med mindre vi avtaler en annen måte med deg, du vil ikke under noen omstendigheter bli krevet for gebyrer for denne tilbakebetalingen.
5.6 Den enkleste måten, og også den som foretrekkes av oss, er å følge trinnene som er beskrevet i våre Vanlige spørsmål og svar, tilgjengelig her. Alternativt, kan du utøve din angrerett gjennom å informere oss (adidas Norge AS, c/o adidas Customer Service, Withdrawal Department, Hoogoorddreef 9A, 1101 BA Amsterdam, Nederland) ved å sende inn en klar og tydelig erklæring (f.eks. et brev sendt per post, en faks eller en e-post) der du oppgir at du trekker deg fra kontrakten. Du kan benytte den malen for et skjema for heving av kjøpet som er lagt ved som Vedlegg 1 til disse Vilkårene, men dette er ikke obligatorisk. Du kan også trekke deg fra Kontrakten ved å fylle ut den uttrykkelige angreskjemaet på vårt nettsted på https://www.contactus.adidas.com/EMEA/ContactUs?country=NO&brand=adidas&language=no. Benytter du deg av denne muligheten, vil annulleringen av din ordre straks bli bekreftet via e-post.
5.7 Du vil ikke bli bedt om å returnere kansellerte fysiske Gavekort til oss.
6.1 Ingen ting i disse Vilkårene ekskluderer eller begrenser vårt ansvar for:
6.1.1 dødsfall eller personskade som skyldes vår uaktsomhet,
6.1.2 bedrageri eller bedragersk feilrepresentasjon, og
6.1.3 alle saker der det ville være ulovlig for oss å ekskludere eller begrense vårt ansvar.
6.3 Vi er juridisk forpliktet til å utstyre deg med Gavekort som er i samsvar med vilkårene som gjelder for Bestillingen din. Ingen ting i disse Vilkårene påvirker dine lovfestede rettigheter. Du kan få informasjon om dine rettigheter fra Forbrukerrådet.
6.4 Vi tilbyr kun Gavekort for hjemme- og privatbruk. Du godtar å ikke bruke Gavekortene til noen kommersielle eller forretningsformål, og vi har ikke noe ansvar overfor deg for eventuelt tap av profitt, tap av forretninger, avbrudd i forretninger, eller tap av forretningsmuligheter.
6.5 Uten hinder av klausul 6.2, og bortsett fra det som er beskrevet i klausul 6.1, skal vårt maksimale ansvar overfor deg i henhold til disse Vilkårene når det gjelder en spesiell Kontrakt være begrenset til verdien av Gavekortet som ble kjøpt under den Kontrakten.
7. Endringer i disse Vilkårene
Vi kan gjøre endringer i disse Vilkårene fra tid til annen (hvis det for eksempel gjennomføres en endring i lovverket som betyr at vi må endre disse Vilkårene) men Vilkårene som gjaldt ved kjøpsøyeblikket vil gjelde for den Bestillingen. Vennligst kontroller disse Vilkårene jevnlig for å forsikre deg om at du forstår Vilkårene som gjelder på det tidspunktet bestiller Gavekort.
8. Annen viktig informasjon
8.1 Hvert av avsnittene i disse Vilkårene fungerer separat. Hvis en domstol eller relevant myndighet bestemmer at en av dem er ulovlig eller ikke rettskraftig, forblir de resterende paragrafene fullt gjeldende og med full virkning.
8.2 Hvis vi ikke insisterer på at du oppfyller noen av dine forpliktelser i henhold til disse Vilkårene, eller hvis vi ikke håndhever våre rettigheter overfor deg, eller hvis vi venter med å gjøre dette, så vil ikke dette bety at vi har frasagt oss våre rettigheter mot deg, og det betyr ikke at du ikke må oppfylle disse forpliktelsene. Hvis vi frafaller en misligholdelse fra din side, kommer dette kun til å skje skriftlig, og det vil ikke bety at vi automatisk frafaller eventuelle senere misligholdelser.
8.3 Hvis du ønsker mer informasjon om online konfliktløsning, vennligst følg denne lenken til Europakommisjonens nettsted: http://ec.europa.eu/consumers/odr.Denne lenken stilles til disposisjon kun for informasjonsformål, i henhold til Europaparlamentets og -rådets direktiv (EU) nr. 524/2013.Vi er ikke forpliktet til å delta i online konfliktløsning.
9. Gjeldene rett og domsmakt
9.2 Du kan ta enhver konflikt som måtte oppstå i forbindelse med disse Vilkårene enten til – etter ditt ønske – kompetent domstol i Amsterdam, Nederland, eller kompetent domstol i landet der du er bosatt hvis dette landet er et EU-land, hvis domstoler er – med utelukkelse av enhver annen domstol – kompetent til å avgjøre slike konflikter. Vi vil ta enhver konflikt som måtte oppstå i forbindelse med disse Vilkårene til kompetent domstol i landet der du er bosatt hvis dette landet er et EU-land, hvis ikke til kompetent domstol i Amsterdam, Nederland.
10.1 Hvis du skulle ha grunn til å klage, vil vi gjøre vårt beste for å løse problemet og unngå at det skal skje på nytt i fremtiden. Du kan alltid kontakt oss ved å klikke hereller ved bruk av følgende opplysninger:
Customer Service
Hoogoorddreef 9A, 1101 BA Amsterdam, Nederland
Takk.
Vilkår og betingelser sist oppdatert juni 2021
Vedlegg 1
Eksempel på angreskjema
Til
adidas Norge AS
c/o adidas Customer Service,
Returns department,
Hoogoorddreef 9A
1101 BA Amsterdam
Nederland
Jeg/vi* meddeler herved at jeg/vi* ønsker å gjøre retten til å heve kjøpet gjeldende i forbindelse med min/vår* kjøpsavtale ang. følgende varer*:
______________________________________________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
Bestilt den*/mottatt den*:
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Forbrukerens navn*/forbrukernes navn* og ordrenummer:
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Forbrukerens*/forbrukernes* adresse:
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
______________________________________________________________
Dato og forbrukerens*/forbrukernes* underskrift (kun hvis innholdet i skjemaet meddeles på papir):
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
(*) Stryk over det som ikke gjelder.